Dat stelt Paul Geuvers (1969), een spraakmaker die op 2 maart 2025 in De Alkenaer komt spreken over ondernemerschap.
Tijdens zijn promotieonderzoek aan de Open Universiteit concludeerde hij dat groei begint bij de baas. De baas moet tijd besteden aan langetermijnplanning en het gesprek aangaan met zijn medewerkers.
Wat doen groeiondernemers anders dan ondernemers met een stabiele omzet? Geuvers begon zelf in de garage van zijn ouders, waar zijn bedrijf razendsnel groeide. Waarom? Het behalen van serieuze groeidoelstellingen gaat uitsluitend via het personeel. Een ondernemer heeft vijf knoppen – vijf onafhankelijke variabelen – waaraan hij kan draaien. Deze beïnvloeden de kennis van de groeidoelstellingen en de motivatie van het personeel. Die kennis bevordert de groei. Maar vaak zijn die groeidoelstellingen niet bekend bij het personeel.
Geuvers ontdekte dit door gesprekken te voeren met directeuren en medewerkers van dertien groeibedrijven en dertien niet-groeibedrijven. De kennis van het personeel bestaat uit twee delen: inzicht in het businessmodel en inzicht in de doelstellingen die het bedrijf binnen enkele jaren wil bereiken.
Bij groeibedrijven is die kennis beter aanwezig. Medewerkers begrijpen dan beter welke kansen ze kunnen benutten en hoe ze bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Hoewel we hier niet verder op de inhoud ingaan, laten we ons graag inspireren op 2 maart.
Paul Geuvers begon in 2000 vanuit de garage van zijn vader met een groothandel in gereedschappen. In 2012 werd dit bedrijf verkocht aan Stanley Black & Decker. Op dat moment werkten er vijftig mensen en bedroeg de omzet zestien miljoen euro. Door het concurrentiebeding mocht hij twee jaar lang geen nieuw bedrijf starten. Daarom begon hij aan zijn promotieonderzoek.
In 2014 startte hij Sympafix, een bedrijf dat spijkers en schroeven produceert. Het centrale magazijn van Sympafix staat in Alkmaar, maar er zijn ook vestigingen elders in de wereld.