Soedah: ‘Laat maar, daar hebben we het niet over’
Maddy Stolk schreef haar debuutroman Soedah, laat maar over het verzwegen Indische verleden van haar familie. Haar moeder, zoals veel Indische Nederlanders, sprak nooit over de geschiedenis. Volgens haar was niets écht erg als je niet in een jappenkamp had gezeten. Onder die opvatting werden zowel kleine als grote trauma’s weggestopt.
Op 19 januari 2025 vertelt Stolk in De Alkenaer over haar boek. Haar ouders groeiden op in Nederlands-Indië en maakten op jonge leeftijd de Japanse bezetting (1942-1945) mee. Nederlanders en Europeanen belandden vaak in interneringskampen, waar zij slechte leefomstandigheden, ondervoeding en (seksueel) geweld doorstonden. Stolk wist jarenlang weinig over haar ouders’ verleden. Haar vader probeerde te praten, maar haar moeder onderbrak hem vaak boos, wat leidde tot spanningen.
Tijdens het opruimen van haar ouderlijk huis vond Stolk tapes waarop haar vader zijn levensverhaal had opgenomen. Deze vormden een sleutel tot haar boek. Ze ontdekte hoe kil Indische Nederlanders na de oorlog werden ontvangen in Nederland, vaak ondergebracht in contractpensions met schrijnende leefomstandigheden. Het streven hen ‘zo Nederlands mogelijk’ te maken, was pijnlijk duidelijk.
Stolk dook in haar familiegeschiedenis om antwoorden te vinden, ook voor haar dochter. Ze onderzoekt transgenerationeel trauma, waarbij zwijgen vaak een overlevingsmechanisme is. Met haar boek doorbreekt ze deze stilte, zowel voor zichzelf als voor anderen.
Maddy Stolk (1970), tweede generatie Indisch, studeerde Engelse taal- en letterkunde. Ze woonde in Spanje, Thailand en Colombia, maar keerde terug naar Amsterdam. Stolk werkte als eindredacteur voor toonaangevende tijdschriften als Elle, Elsevier en Harper’s Bazaar, en schreef columns voor onder meer Het Parool, Quote en Linda.nl.
In 2023 debuteerde ze met Soedah, laat maar, een roman over de Indische familiegeschiedenis en de impact van institutioneel racisme en trauma’s die generaties doorwerken. Haar scherpe, ontroerende verhaal belicht wat het betekent om als tweede generatie op te groeien met ouders die een kampverleden dragen.