Oplage: ruim 103.000 exemplaren.
Edities: vier per jaar (voorjaar, zomer, nazomer & winter)
Verspreiding: huis-aan-huis in de HAL & BUCH-gemeentes
Doelgroep: bewoners en regiobezoekers
Doel: informeren over wat er te doen is in de stad
Meer weten over de mogelijkheden om jouw evenement of onderneming via het Alkmaar Prachtstad Magazine te promoten? Bekijk dan onze mediakit.
Over de campagne: met de Old Holland-campagne worden internationale bezoekers in Amsterdam verleid om een bezoek te brengen aan de regio rond Amsterdam. Hierbij gaat het om internationale bezoekers die zich al in Amsterdam bevinden. Alkmaar Marketing is onderdeel van deze campagne, zowel offline als online.
Doelgroep: internationale toeristen in Amsterdam
Doel: meer bezoekers naar Alkmaar trekken
Verspreiding & uitvoering door: I AMsterdam
Case: De jaarlijkse Victoriefeesten in Alkmaar zijn een initiatief van Alkmaar Marketing, in opdracht van gemeente Alkmaar en de organisatoren van de deelnemende evenementen. De feesten zijn grotendeels vrij toegankelijk.
Case: voor 2018 - een bijzondere jubileumjaar in Alkmaar - moesten er nieuwe stadsplattegronden komen. Alkmaar Marketing heeft deze in samenwerking met de VVV ontwikkeld.
Oplage: 100.000 exemplaren
Doelgroep: (inter)nationale bezoekers in Alkmaar
Doel: het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om de weg in Alkmaar te vinden
Verspreiding: iedere kaasmarkt door de kaasmeisjes op het Waagplein. Daarnaast liggen de gratis plattegronden in alle openbare gelegenheden in en rondom de stad en bij alle hotels aan de kust.
Case: de kaasblokken die toeristen vanaf het station en de bussen naar de kaasmarkt leiden, bleken na twee jaar toe aan vervanging. Alkmaar Marketing heeft begin 2018 negen extra stevige, nieuwe blokken laten ontwikkelen door De Jong Reclame met daarop in vier talen (Nederlands, Engels, Duits en Chinees) de tekst 'Op zoek naar de kaasmarkt? Volg de kaas!'
Doelgroep: (inter)nationale toeristen die op het station en met bussen in Alkmaar aankomen
Doel: de weg naar de kaasmarkt vergemakkelijken.
Verspreiding door: Stadswerk072, die de blokken elke vrijdagochtend op negen verschillende plekken neerzetten.
Case: in 2018 bestaat het Alkmaarse KaasdragersGilde 425 jaar. Om dat bijzondere jubileum met zoveel mogelijk mensen te vieren, heeft Alkmaar Marketing in samenwerking met het Gilde en nachtburgemeester van Alkmaar Robert-Jan Wille een wereldrecordpoging 'kaas proeven' opgezet. Deze zal op de dag van het 425-jarig bestaan (17 juni) op het Waagplein plaatsvinden.
Doelgroep: bewoners van (regio) Alkmaar
Doel: zoveel mogelijk stadsgenoten betrekken bij het jubileum van het Alkmaarse KaasdragersGilde.
Case: voor Koningsdag verzorgt Alkmaar Marketing elk jaar alle communicatie tussen de evenementenorganisatoren, gemeente, bezoekers en bewoners. Elk jaar wordt er een speciale plattegrond opgemaakt met alle informatie over de vrijmarkt en evenementen in de stad, evenals een website waar bezoekers alle informatie kunnen vinden. Daarbij is dit jaar voor het eerst samengewerkt met 'Woov' - een partij die een speciale app heeft ontwikkeld met daarin alles over Koningsdag in Alkmaar.
Doelgroep: bewoners en bezoekers van Alkmaar
Doel: een platform bieden waarop bezoekers en bewoners alle informatie over Koningsdag kunnen vinden
Case: om ook internationale toeristen een platform te bieden waarop ze alles kunnen vinden over Alkmaar, is visitalkmaar.com opgezet. Op deze website kunnen bezoekers uit het buitenland alles vinden over wat er in Alkmaar te doen is tijdens hun bezoek aan de stad. Inmiddels bezoeken maandelijks meer dan 12.000 mensen deze pagina.
Doelgroep: internationale toeristen
Doel: een platform bieden waarop internationale bezoekers alles over Alkmaar kunnen vinden
Case: Tijdens het Oud-Holland'-weekend van Keukenhof ' verhuisde de Alkmaarse kaasmarkt voor drie dagen naar Lisse. Bezoekers konden er genieten van kaasdragers, kaasmeisjes en natuurlijk honderden kazen tussen de tulpen.
Doelgroep: bezoekers van Keukenhof
Doel: Alkmaar onder de aandacht brengen bij bezoekers van Keukenhof
Case: Voor het derde jaar op rij sierden half april 25.000 tulpen de kaasmarkt - in samenwerking met Keukenhof. Dit jaar werd de Tulpenkaasmarkt geopend door verschillende grote reisbloggers. Na afloop van de kaasmarkt deelden de kaasmeisjes tulpen uit aan de bezoekers.
Doelgroep: bezoekers van de kaasmarkt
Doel: Alkmaar (nog) meer op de kaart zetten door middel van bloggers
Case: Op dinsdag 29 mei stond het Waagplein voor het tweede jaar op rij in het teken van de liveshow ‘Nederland staat op tegen kanker’ voor KWF Kankerbestrijding. De liveshow zorgde voor ruim 17.000 nieuwe donateurs voor KWF en een opgehaald bedrag van ruim € 190.000.
Case: Elke week informeren Kaasmeisjes bezoekers van de stad over het reilen en zeilen op de kaasmarkt. Vanaf 2019 zijn ook Kaasjongens op de kaasmarkt te vinden. Ze delen stadsplattegronden uit en zorgen voor leuke fotomomenten. Daarnaast staat er altijd een Kaasmeisje en/of Kaasjongen op Station Alkmaar én lopen ze rondom de plek waar alle bezoekers de bus uitstappen. Alkmaar Marketing verzorgt alle communicatie voor de Kaasmeisjes en Kaasjongens, die een visitekaartje voor de stad zijn.
Leuk: in 2018 renden diverse Kaasmeisjes mee met de Alkmaar City Run by night.
Case: Op 21 januari 2019 komt TEDx naar Alkmaar. In de Grote Kerk delen (on)bekende sprekers, zowel internationaal als van om de hoek hun verhaal. Alkmaar Marketing is premium partner van dit bijzondere evenement.
Doel: Alkmaar (nog meer) op de kaart zetten
Case: Op de perspagina van Alkmaar Marketing kan iedereen rechtenvrij beeldmateriaal van Alkmaar downloaden.